Megateam goes to Berlin

Megateam lähti ensimmäiselle yhteiselle matkalle Berliiniin 29.5-3.6. Olimme suunnitelleet matkaa jo vuosia ja kun se vihdoin oli mahdollista, olimme umpi liekeissä!

Ensimmäisenä päivänä tapasimme toisemme Kannelmäen nutalla, aikaisin aamulla. Teimme viimeisiä matkavalmisteluita ja tarkistimme, että kaikilta löytyi tarvittavat asiat. Siitä yhteinen matkamme jatkui lentokentälle. Mukanamme oli ensikertalaisia matkustajia, joita jännitti aivan kamalasti (IIK kamalaa !). Lentomatkamme sujui mainiosti alusta loppuun, jopa ensikertalaiset selviytyivät aivan mahtavasti.

Selvittyämme ulos lentokoneesta Berliinissä, vastassamme oli Berliinin nuorisotyön edustaja Dominik. Dominik ohjasi ja neuvoi meidät meidän omalle asunnolle, jonne majoittauduimme suhkot nopeasti omiin huoneisiin. Sen jälkeen kun olimme levänneet hetken, päivän vastuuhenkilöt kävivät kaupassa ja muut nuoret tutkivat lähistöä.

Sabin tekemä illallinen perheelle <3

Seuraavana päivänä, kun heräsimme oli kamala helle. Suunitelmana meillä oli lähteä tutustumaan kaupunkiin ja katsomaan kauniita maisemia. Käytiin turisti risteilyllä ja oli kivaa. Sen jälkeen suuntana meillä oli kuuluisa Primark-vaatekauppa, missä meillä meni noin 2-3tuntia….heh. Kävimme päivän aikana yhdessä syömässä, ja illempaa hengailtiin lähialueilla.

(31.5) Keskiviikkona käytiin kaupassa ostamassa aamupalatarpeita. Tutkimme myös seutua kauempaa ja kävimme yhdessä isossa puistossa, sitä ennen käveltiin Berliinin muuria katsomassa.

(1.6) Torstaiaamuna, kun heräsimme tehtiin papalle (Sabasy) synttäriaamiainen, annoimme askartelemamme kortin ja lauloimme. Kaiken aamuhäslingin jälkeen lähdimme ulos käppäilemään ja Brandenburgin porttia ihastelemaan. Matkamme jatkui kohti juutalaisten muistomerkkiä. Illalla menimme juhlimaan Papan synttäreitä hienostuneessa ravintolassa maukkailla herkuilla, josta lähdimme kiertelemään yöelämään.

2.6 Viimeinen kokonainen päivä meni shoppaillen, syöden ja eläintarhan merkeissä. Illalla kun menimme talolle, oli aika aloittaa tavaroiden pakkaaminen, sekä siivoaminen.

3.6 Lauantaiaamuna fiilailimme vikaa päivää ulkomailla, kuuntelemalla musiikkia ja nauttimalla viimeisistä lämmön rippeistä. Jopa Ssksalaiset tunsivat lähtömme, esimerkiksi asunnon alla oleva jäätelökiskanmyyjä halusi meille jäätelöt tarjota, ja toinen paikka tarjosi meille alkoholittomat coctaildrinkit 🙂 .

/Megateam-nuoret

Pidimme eilen reissun päätösmiittiä ja kirjotimme aiheesta raportin. Nuoret kertoivat oppineensa reissussa monenlaisia asioita. Ensinnäkin olemme entistä varmempia siitä, että meillä on paras ryhmä ikinä! Jokainen ylitti itsensä reissussa, ja pystyimme parempaan kuin olisimme osanneet odottaa. Kukaan ei ottanut minkäälaisia riskejä matkan aikana. Osoitimme kykyä ajatella ja toimia ryhmänä, yhteisen edun hyväksi. Pinna venyi ja hermoja kysyttiin, kun vietimme aikaa 24/6 yhdessä 13 hengen ryhmänä. Useammalle kyseessä oli ensimmäinen varsinainen ulkomaanmatka, ja erityisesti nämä nuoret kertoivat, kuinka reissu avarsi heidän maailmankuvaansa. Kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin kuin meillä Suomessa.

Reissu oli myös ohjaajien näkökulmasta aivan huippujuttu, paljon nähtiin ja koettiin yhdessä! Vaikka nuoret ovat meille läheisiä ja ennestään hyvin tuttuja vuosien takaa, kuin perhettä, he yllättivät meidät silti, kuinka hienosti he kantoivat vastuuta toisistaan ja reissun onnistumisesta sekä antoivat meille syyn olla ylpeitä jokaisesta! <3